2012. júl. 20.

Menstruációs ciklus és a jóga

Mi jut eszedbe arról a szóról, hogy menstruáció? Eszedbe jutott valami pozitív is? :)

A társadalom gyakorlatilag arra szólít fel, hogy ne vegyük figyelembe a menstruációnkat. Használjunk tampont (ami megakadályozza a vér természetes kiáramlását), és egyébként is vegyünk be valami tuti fájdalomcsillapítót, és tegyünk úgy, mintha mi sem történt volna.
A reklámok azt sugallják, ezek a napok olyanok, mint a többi. Hát nem! És a többi nap sem egyforma. Beláthatjuk, hogy ciklusok váltják egymást az életünkben, a természetben, ha tetszik, ha nem.

Ha megnézzük a történelmet, kaptak a menstruáló nők, hideget meleget. Hol féltek tőlük, hol istenítették őket, de soha nem ignorálták a folyamatot, mint napjainkban. Sajnos nemcsak a nők, hanem a környezetük is szeretne tudomást sem venni róla. Sokszor a jóga órákon sem hangzik el, hogy aki menstruál, pl. ne végezzen erős fújtató légzéseket.

Saját menstruációmról napokig tudnék mesélni, mit éltem át és min mentem keresztül, mire tanított meg a sokszor elviselhetetlen fájdalom. Ha a középkorban lettem volna, tuti máglyán végzem, mert megszállt a gonosz vagy ilyesmi.:) Fetrengtem és sírva üvöltöttem.
Nem volt ez mindig így. Szedtem én is fogamzásgátlót az elején, akkor észre se vettem, hogy menstruálok, de attól a fejem fájt. Majd mikor abbahagytam, az egész hormonháztartásom összeomlott. Hónapokig nem menstruáltam. Az arcom úgy nézett ki, mint akit gennyesre csíptek a méhek. Aztán jöttek a görcsök és a fájdalomcsillapítók. Kis idő után elkezdtem kihányni a fájdalomcsillapítókat, nem fogadta be a szervezet, maradt a görcs és a megértése annak, hogy mit kíván a lelkem, testem. Több, mint 10 éve ennek, és kb. 7 éve figyelem tudatosan és jegyzem fel a változásokat.

Amiért ezt leírtam, mert én is végigmentem azon, hogy ez egy rossz dolog és mennyire „gáz” nőnek lenni, hogy ilyen hülyeségekkel kell foglalkozzak, nem csinálhatom azt, amit szeretnék. Míg meg nem értettem, hogy lázadni felesleges, megszüntetni nem tudom, nincs más: együtt kell működni a természettel.:)

Majd felismertem az erejét a ciklusomnak és hogyan segít engem a fejlődésben és segíti a gyakorlásom tudatosabbá válását is. Nagyon sokat segített a jóga, bár az elején azt hittem, hogy „teljesítenem” kell akkor is, amikor menstruálok és én vagyok „rossz” gyakorló, ha nem.

Egyre inkább hiszem, hogy minden férfi oktatónak kötelező kellene legyen egy „nőkről szóló továbbképzést elvégeznie”, ott, ahol gyakorló jóginik tudják segíteni őket a megértésben. Ha van olyan férfi oktató, akiben ez a mondat erős ellenérzést váltott ki, az ne foglalkozzon nőkkel. Bocsánat!.:)
Ez egy kicsit erős kijelentés, de lássuk be, az órák 80%-án nők vesznek részt és őket oktatják nagy számban férfi oktatók. Jó lenne egy olyan fórum, ahol a női oktatók megoszthatnák a tudásukat a férfi oktatókkal és persze egymással.

A jóga tapasztalati út. Nyilván egy férfinak nem lesz közvetlen ismerete a menstruációról, de megpróbálhatja megérteni és tanulni róla. Igyekezzen meghallgatni azokat, akik részesei a havi ciklusoknak. Majd felhívni a nők figyelmét, hogy nem kell teljesítmény kényszerbe átmennie, nyugodtan pihenhet és hagyja ki azokat az ászanákat, légzéseket, amik nem ajánlottak. Kivéve, ha tapasztalása van arról, hogy kifejezetten jóleső számára, mert az is előfordulhat.








Megnézve az ábrát, hogyan várhatnánk el egy nőtől egyforma és mindig ugyanolyan jóga gyakorlást? Egyáltalán egyforma teljesítményt a mindennapokban?

Szerintem sehogy. Van amikor egyik ászana könnyebb, van amikor nehezebb.
A jóga gyakorlása által nem tudjuk megszüntetni az állandó változást, a hormonális ciklusokat, de megtanuljuk, hogyan dolgozzunk velük és hogyan tudunk „hasznot” kovácsolni belőlük. Természetesen a legjobb, ha megfigyeljük, melyik ászana mikor volt számunkra a legmegfelelőbb.
Minden gyakorlás előtt és után és minden ászana előtt és után figyeljük meg, hogyan érezzük magunkat. Ez segít, hogy ciklusunknak megfelelően gyakoroljunk, nem a naptárt kell nézni, hanem a belső tapasztalásokat megfigyelni. Mivel nem vagyunk egyformák, eltérő következtetések születhetnek.

Érzem, hogy minden nőben benne van az a belső tudás, intuíció ami segíti őt a saját ritmusának megtalálásában. Hiszen ki tudná jobban, mint mi magunk, hogy mi a legjobb a testünknek és lelkünknek. Azért vannak irányadó dolgok, amiket nem árt megfontolni és ugyanakkor átgondolni, hiszen vannak olyan kultúrák, ahol a nők, ha menstruálnak, azt jelenti, hogy betegek. Ennek fejtegetése már egy másik cikk:)
Az én tapasztalásom eddig inkább a következő:



Nők menstruációs ciklusa négy részből áll :
  • Menstruáció alatt: sokan megkönnyebbülést élnek meg (én is) mivel az ösztrogén csökken. Illetve a progeszteron és ösztrogén szint a legalacsonyabb. Ugyanakkor ez a megkönnyebbülés nem jelenti, hogy energiaszintünk magas, hiszen a legtöbb nő ilyenkor fáradt, figyelmetlen. Ha aznap kezdek el menstruálni amikor órát kell tartanom, sokszor helyettesítést kérek, mert az első nap az én napom! Egyébként sem tudnék figyelni a gyakorlókra, hiszen mély történések foglalnak le. Ez az időszak a meditáció.
Gyakorlás szempontjából általában az az elfogadott, hogy nem végzünk megerőltető gyakorlatokat, fordított testhelyzeteket., fújtató légzéseket, aktív hátrahajlásokat és erős csavarásokat. A fordított testhelyzetek meg is állíthatják a vérzést és megzavarhatják a természetes ürülést. Kipróbáltam és valóban nekem egy napra megszűnt a vérzésem. Persze lehet ezzel játszani, de én nem szólnék bele a természetes folyamatban.

  • Follikuláris szakasz: a petefészekben egy tüsző növekszik, benne egy petesejt érik, körülbelül a ciklus 11. napjáig tart Erős kémiai változás jön létre a szervezetben, ezek sokszor hoznak magukkal hangulatingadozásokat, ezért a menstruáció megszűnését követő pár napban figyelmünk olyan ászanákon legyen. amik elősegítik a hormonális egyensúlyt és az érzelmi stabilitást. Egyet kiemelnék: a Viparita Karani Mudrát vagy Salamba Sarvangasanát mindenképpen gyakoroljuk. 2-3 nap elteltével gyakorlásom „teljes” lesz, nincsenek kimaradt ászanák. Mély hátrahajlások segítenek ellensúlyozni a megnövekvő ösztrogén szintet.

  • Ovulációs szakasz: a tüsző megreped és az érett petesejt kiszabadul, termékeny időszak, a ciklus közepe, mindössze pár napig tart. Van akiknél a peteérés heves fejfájást idéz elő. Általában elmondható, hogy ilyenkor szexuális vágyaink felfokozottabbak lesznek.:) Érzékenyebbek és befogadóbbak leszünk. Bár legtöbben ilyenkor úgy érezzük „ide nekem az oroszlánt is!” Tele vagyunk energiával és optimistává vállunk. Mentálisan és fizikálisan erősek vagyunk. Részemről ilyenkor szoktam számomra nehezebb ászanákat gyakorolni. Persze oda kell figyelni, nehogy a nagy optimizmusban túlértékeljük magunkat.

  • Luteális szakasz: felkészülés a következő menstruációra, ennek hossza nők szerint változó. Akinél belép a PMS, gyakorolja sokat a Viparita Karani Mudrát. Ilyenkor legtöbbünk „majd felrobban”, hangulatváltozások egészen az agresszióig elmehetnek Ha fellépnek a PMS különböző tünetei, érdemes a gyakorlást ennek megfelelően alakítani. Pl: ha nem tudsz aludni, ne állj fejen. A test elvesztheti a rugalmasságát amikor a hormonszintek csökkenni kezdenek a 22. nap körül.

Jó gyakorlást mindenkinek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése